[Δημοσιεύθηκε στο συλλογικό Ο αμφιλεγόμενος ρόλος της ορθόδοξης εκκλησίας στην Ελλάδα (4ος-21ος αιώνας), εκδ. iwrite, Αθήνα 2021]
Γιώργος Ν. Οικονόμου
Διδάκτωρ Φιλοσοφίας, δοκιμιογράφος
Ο ΑΓΩΝΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Η αναβίωση του Διαγωνισμού της Μέλισσας του 1821 είναι αξιέπαινη πρωτοβουλία που δίνει ευκαιρία για την διάγνωση της τότε κατάστασης και της σύγχρονης, καθώς επίσης της σύγκρισής τους. Το πρώτο που παρατηρεί κανείς είναι η διορατικότητα και η ριζοσπαστικότητα των κοραϊκών κύκλων, ο σαφής και αποφασιστικός τύπος των ερωτημάτων του Διαγωνισμού: Πρώτον, ποια και πόσα είναι τα κακά που προξένησε η Ορθόδοξη Εκκλησία στους υπόδουλους από την θητεία του πατριάρχη Φωτίου (9ος αι.) και μετέπειτα; Δεύτερον, ποιοι τρόποι υπάρχουν να καταργηθεί ο «πανωλέθριος και φρικτός δεσποτισμός» της;
Στο πρώτο ερώτημα μια σύντομη απάντηση είναι ότι τα κακά είναι πάρα πολλά και κυρίως η μόνιμη διαχρονική προσπάθεια της Εκκλησίας να κρατήσει τους ραγιάδες σε κατάσταση αμάθειας και υποταγής, υποταγής τόσο στην θρησκευτική πίστη και εκκλησιαστική ιεραρχία όσο και στον σουλτάνο. Προς τον σκοπό αυτό πολέμησε λυσσωδώς και τον Νεοελληνικό Διαφωτισμό και την ιδέα της επανάστασης κατά της οθωμανικής δουλείας. Όσον αφορά στο δεύτερο ερώτημα, στα χρόνια εκείνα, αλλά και σήμερα το μόνο μέσον που θα μπορούσε να αποδυναμώσει την επιρροή και δύναμη της Εκκλησίας είναι κυρίως ο Διαφωτισμός. Αυτό όμως που συνέβη στα χρόνια πριν από την επανάσταση, αλλά και μετά, είναι το γεγονός ότι η Εκκλησία παρενέβαλε τεράστια και ποικίλα εμπόδια με αποτέλεσμα ο Διαφωτισμός να έχει πολύ μικρή απήχηση. Αλλά και σήμερα ελάχιστοι είναι οι διανοούμενοι που θα μπορούσαν να τοποθετηθούν στην κατηγορία των διαφωτιστών.
Αντιθέτως, από την δεκαετία του 1980 παρουσιάσθηκε ένα θρησκευτικό ρεύμα που επανέφερε την Ορθοδοξία ως στοιχείο της Νεοελληνικής ταυτότητας και το Βυζάντιο ως παράδειγμα και έμπνευση! Ήταν το ρεύμα των νεο-ορθοδόξων με κύριους συντελεστές θεολόγους και θεολογίζοντες που είχε κάποια απήχηση κυρίως σε διανοουμένους και σε κάποιους αριστερούς. Η Αριστερά από την πλευρά της ήταν πάντοτε μία ασπόνδυλη οντότητα σε όλους τους τομείς, με αποτέλεσμα να μην μπορέσει να παίξει έναν διαφωτιστικό ρόλο. Ο αρνητικός ρόλος της ήταν ακόμα πιο έντονος στην δεκαετία 1990 όταν ο εθνικισμός έγινε η κύρια ιδεολογική έκφραση ενός μεγάλου μέρους της κοινωνίας, με αφορμή το Γιουγκοσλαβικό και το Μακεδονικό και συμπαρέσυρε κι αυτήν μαζί και τον ορθολογισμό και την νηφάλια σκέψη.
Πρωτοστάτης στην άνοδο του εθνικισμού ήταν πάλι η Εκκλησία που φανάτισε τον κόσμο επί πλέον με το θέμα των ταυτοτήτων. Στην δεκαετία αυτή ανδρώθηκε κάθε αντιδραστική εθνικιστική δύναμη με αρχική μορφή το εθνοθρησκευτικό λαϊκιστικό ΛΑΟΣ και στη συνέχεια την νεοναζιστική Χρυσή Αυγή, που επέτυχε να λάβει το 7% των ψήφων στις εκλογές του 2012 με τη βοήθεια μητροπολιτών και κληρικών - και στις δύο περιπτώσεις. Αυτά σήμαιναν πολύ απλά ότι ο Διαφωτισμός είναι δύσκολη υπόθεση στην Ελλάδα ακόμη και τον 21ο αιώνα.
Γι’ αυτό η αναβίωση του Διαγωνισμού της Μέλισσας έχει τεράστια σημασία, συμβολική και πολιτιστική. Ξαναθέτει το ζήτημα του αναγκαίου και ζητούμενου σύγχρονου Διαφωτισμού. Η παράξενη αλήθεια είναι ότι το μεγάλο κύμα του αντι-Διαφωτισμού έχει υποχωρήσει, αφού το ρεύμα των νεο-ορθοδόξων έχει ξεφτίσει, στο ζήτημα των ταυτοτήτων η Εκκλησία ηττήθηκε, το Μακεδονικό κατά κάποιον τρόπο εξέλιπε με την αναγνώριση της Βόρειας Μακεδονίας και ο ακραίος εθνικισμός της Δεξιάς-Ακροδεξιάς υποχώρησε, όπως και του νεοναζιστικού μορφώματος, του οποίου η ηγεσία κλείσθηκε στην φυλακή ως εγκληματική οργάνωση. Οι «νίκες» αυτές δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οφείλονται και σε όσους επέμειναν να μείνουν στον δρόμο της λογικής και αντιστάθηκαν στην λαίλαπα. Θα έλεγα ότι τα πράγματα σε βάθος χρόνου είναι, τελικώς, συγκρατημένα αισιόδοξα.
Κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να ξεκινήσει ένα διαφωτιστικό κίνημα με διαρκή παρουσία σε όλα τα δυνατά επίπεδα: σχολεία, εφημερίδες, περιοδικά, βιβλία, ομιλίες, ανοικτές συζητήσεις, μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Κυρίως όμως με την δημιουργία μιας κίνησης, που θα έχει ως πρώτο βασικό στόχο την ενημέρωση της κοινωνίας για τον αντιδημοκρατικό και καταστρεπτικό ρόλο της Εκκλησίας στην περίοδο του Βυζαντίου και της οθωμανικής δουλείας, αλλά κυρίως στην νεοελληνική ιστορία. Να τονίσει την συνεργασία της Εκκλησίας με κάθε είδους τυραννία (Δικτατορίες Μεταξά και Παπαδόπουλου), με τους βασανιστές της Μακρονήσου, με τις διώξεις κατά των Αριστερών, με τις πραξικοπηματικές επεμβάσεις των ανακτόρων, καθώς επίσης το «Ανάθεμα» κατά του Ελευθερίου Βενιζέλου, τους αφορισμούς συγγραφέων κ.λπ. Δεύτερος βασικός στόχος θα είναι η ενημέρωση του κόσμου για τον χωρισμό κράτους και εκκλησίας. Θα εξηγεί με επιχειρήματα και νηφαλιότητα τι σημαίνει ο χωρισμός αυτός από άποψη πολιτική, πολιτειακή, οικονομική και ιδεολογική και γιατί πρέπει να γίνει. Και θα διαβεβαιώνει με τρόπο πειστικό ότι ο διαχωρισμός είναι επωφελής για την κοινωνία και δεν θα έχει επιπτώσεις στη θρησκευτική πίστη των ανθρώπων μέσα σε συνταγματικό πλαίσιο ανεξιθρησκίας. Οι εξηγήσεις αυτές δεν έχουν δοθεί ποτέ μέχρι σήμερα ούτε από το φιλελεύθερο Κέντρο ούτε από την ανίκανη και ψοφοδεή Αριστερά. Κάποτε επί τέλους πρέπει να γίνουν σοβαρές προσπάθειες που να αποτελέσουν εφαλτήριο για συγκεκριμένη θεσμική και συνταγματική αλλαγή. Η συγκυρία είναι πιο ευνοϊκή και από το 1828 και από την χαμένη ευκαιρία του 1974.
Είναι εφικτός όμως ένας τέτοιος απόλυτος διαχωρισμός, άρα κι ένα κίνημα για να τον παράξει και να τον εμπεδώσει κοινωνικά, ένας διαχωρισμός ανάμεσα σε κοινωνικές δομές και οργανώσεις που είναι συμφυείς κι αλληλεπιδρώσες από την μακρυνή αρχαιότητα την τόσο μακρυνή που φτάνουμε έως τη εποχή των φυλάρχων-- ιερέων μια εποχή όπου οι ρόλοι και οι δομές οι κοινωνικές ήταν απλές κι ενιαίες και ο κοσμικός ηγέτης αρχηγός δεν ήταν κάποιος άλλος από τον ιερέα μάγο της φυλή;;;…χμμμμ …
ΑπάντησηΔιαγραφή…και ένας άλλος προβληματισμός σχετικά με το κίνημα του διαχωρισμού θρησκευτικής εξουσίας από την κοσμική κρατική είναι η θεμιτότητα αυτού του διαχωρισμού ..γενικά αν όντως ένα θρησκευτικό σύστημα και η οργάνωση του εκπροσωπεί μια ανώτερη πνευματική αλήθεια για την ζωή πόσο θεμιτό είναι να αποκοπεί από τους «κοσμικούς» θεσμούς που ελέγχουν την ανθρώπινη κοινωνική πραγματικότητα και την συνέχουν, συντονίζοντας τις χιλιάδες επιμέρους κοινωνικές δραστηριότητες;
Ο χωρισμός Κράτους και Εκκλησίας έχει πραγματοποιηθεί στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, στις ασιατικές, στις αμερικανικές. Μόνο οι μουσουλμανικές και η βυζαντινή Ελλάς παραμένουν υπό την στέγη και τον κλοιό της Εκκλησίας. Ο διαχωρισμός εδώ δεν έγινε, διότι ο Nεοελληνικός Διαφωτισμός εμποδίσθηκε και ενταφιάσθηκε από το πατριαρχείο στα προεπαναστατικά χρόνια, αλλά και κατά την διάρκεια της Επανάστασης και μετά από αυτήν. Βλ το κείμενό μου "Επιθέσεις και διωγμοί κατά του Νεοελληνικού Διαφωτισμού από την Εκκλησία". Υπάρχει στο μπλογκ μου, όπως επίσης η ομιλία μου "Ο αρνητικός ρόλος της Εκκλησίας το 1821", στο προφίλ μου στο fb ή στο σάιτ του Athens School.
ΑπάντησηΔιαγραφήυπαρχουν ισχυρες σχεσεις κι αλληλοεξαρτησεις κρατους εκκλησιας ...που αναγονται στην οικονομικη κατοχη της εκκλησιας.. γαιοκτησιακη,κτιριακη,μετοχικη ( η Εκκλησια ειναι μεγαλομετοχος σε τραπεζες ) δεν ειναι ενα απλο ιδεολογικο θεμα αλλα οικονομικο ...τα κειμενα σου τα εχω διαβασει κι οντως μαρτυρουν την φιλοοθωμανικη σταση της Εκκλησιας και ειναι καλες πηγες αλλα εξεταζουν μια πλευρα της εξαρτησης την οικονομικη πλευρα την παραμεριζουν ..μελετητρια δεν ειμαι βεβαια αλλα με τις ευρειες γνωσεις μου βλεπω πραγματα που ενα μελετητης της εξειδικευσης κι εντρυφησης δεν μπορει ισως να δει ...θα κοιταξω στα προφιλ σου ...να σκεφτεις στο νησι μου η Εκκλησια διαπαραγματευονταν με το καρτος χροια για την παραχωρηση δωρεα γης για το νεο νοσοκομειο ...επισης ειναι υποκινητης κινηματος εναντια στην αυθαιρετη αγοραπωλησια 15.000 στρεμματων γης στα βορεινα του νησιου η Ελληνικη Εκκλησια (διαβασε για την υποθεση Ναυαγιου Ζακυνθου) εχει πολυ μεγαλη οικονομικη δυναμη ...αν και κατειλειμενη κι αυτη απο εταιρειες ...να γιατι ετοιμαζαν τον Χριστοδουλο για προεδρο ελληνοορθοδοξου κομματος ...αυτα τα πεδια θελουν διερευνηση ...αγαπητε φιλε...
ΔιαγραφήΕχω ασχοληθεί με την οικονομική πλευρά της Εκκλησίας στο βιβλίο μου Η ΑΠΟΤΥΧΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ. ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΜΙΑ ΝΕΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ, εκδ. Εξάρχεια, 2016. Εκεί, μεταξύ άλλων, γράφω ότι η Εκκλησία με την οικονομική της δύναμη αποτελεί καπιταλιστικό θεσμό και στηρίζει το καπιταλιστικό σύστημα.
ΑπάντησηΔιαγραφή